COSTA RICA: Het einde van mijn reis

13 augustus 2017 - Panamá, Panama

Na nog een mooie dag op het strand in Samara was het tijd om terug te keren naar San Jose voor de voorstelling. Maar helaas, het mocht niet baten. Alle voorstellingen waren uitverkocht. Blijkbaar is het verhaal van Anne Frank in trek en is er genoeg animo. Goed teken tho! Wel mocht ik heel stiekem even spieken in het prachtige nationale theater van SJO (San Jose), dat was dan wel weer even tof!

De dag daarna ben ik met Erick mee gegaan naar zijn werk. Erick is ook theaterdocent, en ik was erg benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten van het onderwijs in Costa Rica en Nederland. Helaas gaf Erick geen les aan voortgezet onderwijs, maar aan basis. Wel heb ik mogen genieten van de kids, een mooi gesprek kunnen voeren met de directie over een eventuele uitwisseling en heb ik zelfs samen met de kinderen liederen gezongen uit de bijbel tijdens een voorstelling. Ik ben dan wel niet gelovig, maar dit soort dingen laat ik me graag in meenemen. Het wordt helemaal prachtig op het moment dat een van de kinderen je hand pakt en in het Spaans zegt dat ze wel voor jou zingt, omdat ik niet zo goed wist wat ik zong, haha.

De 2 dagen daarna zijn Erick en ik vertrokken naar Jaco, een super touristische plaats aan de kust. Ondanks het door zijn tourisme aardig ontwikkeld is (lijkt een beetje op een plaatsje in Spanje waar je als tiener naartoe gaat), staat Jaco ook bekend om de 'drugsactiviteiten' en de hoeren. Het was dan ook bijzonder om te zien dat Jaco vol staat met barretjes waar het steeds 'Ladies night' is, ofwel GRATIS drank voor alle vrouwen. Daar wilde ik natuurlijk wel even stiekem van profiteren! Het duurde niet lang voordat er taxi's voor de deur stopten en de schaars geklede vrouwen zich heel smooth in de armen van de aanwezige mannen lieten glijden. Wat nog grappiger was om te zien was de expressie van de mannen wanneer ze door hadden dat ze met hoeren te maken hadden- Hilarisch!

In Jaco hoopte ik nog wat zonnestraaltjes mee te pikken (aangezien ik steeds in een national park was als het mooi weer was, en op het strand wanneer het regende) maar helaas. Regen, regen en nog eens regen! Achja, regenseizoen! Maar ik kon niet bij de pakken neer zitten. Ik trok mijn bikini aan, en ben gaan dansen en springen in de plassen. Want het waren tenslotte mijn laatste dagen in Costa Rica - hoe kan je dan stil zitten en niks doen?! ;) Dat was mijn laatste dag van mijn solo reis in Costa Rica..

Conclusie! Je vraagt je natuurlijk af of deze ervaring mij aangezet heeft tot het opnieuw plannen van een solo reis, of misschien wil je wel weten of Costa Rica aan te raden is om op vakantie te gaan. Op beide vragen geef ik volmondig het antwoord JA!! Ik vind het heerlijk om met goede vrienden op reis te gaan, en dat zal ik ook zeker nog weer gaan doen, maar het solo reizen ga ik ook zeker weer oppakken! Het is me enorm goed bevallen. Niet alleen omdat je eigen baas bent en kan doen wat je wilt, maar ook omdat het je zelfvertrouwen een enorme boost geeft. En dat is enorm fijn om te voelen.
Ik zit nu in Panama te wachten op mijn vliegtuig richting Amsterdam, en ik ben enorm trots op mezelf. Trots dat ik deze grote sprong heb durven maken, en trots dat ik de controle los heb kunnen laten en daardoor fantastische mensen heb ontmoet. Ik heb ontzettend veel dingen niet verteld in mijn blogs. Niet omdat ik dat niet wilde, maar omdat ik optimaal wilde genieten van alles. Maar nodig me gerust uit voor een kopje thee, dan zal ik al je vragen beantwoorden ;)

Dank jullie wel voor het lezen van mijn blogs!! Ik vind het super leuk om mee te maken dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in mijn reisverhalen, en dit idee heeft mij ook echt een beetje gesteund op de momentjes dat ik het even moeilijk had. Dus dank jullie wel daarvoor!! Voor nu, ik relax 'm nog even een tijdje hier in Panama (2 uurtjes) en dan vlieg ik terug naar Amsterdam, met een stukje Costa Rica in mijn hart.

Pura vida!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Silvie:
    14 augustus 2017
    Hartstikke leuk om je blog te lezen en ik kom je zeker nog een keer 'uithoren' over de rest van je avonturen :-) En terecht mag je trots zijn.
    Welkom terug in NL!
  2. Pap:
    14 augustus 2017
    Wij zijn ook trots op je Laura dat je de stap naar het avontuur gemaakt hebt, deze ervaring(en) kan je zeker in je backpack stoppen :) zie je snel !

Xxx
  3. Nynke:
    14 augustus 2017
    Leuk je reisverhalen te hebben kunnen lezen, Laura. En je mooie foto's te zien. Fijn dat je zo genoten hebt van deze reis!
  4. Mama:
    14 augustus 2017
    Super trots op je, goeie reis terug!!
  5. Anja:
    Nu nagieten.
    Ik heb genoten van je reisverslag!
  6. Tineke Zwaan:
    Lieve laura,
    Ik heb je blogs in een keer gelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik je heel stoer vind. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn maar als je de stap zet is het al geslaagd. Je hebt de beslissing genomen, doorgezet en er uiteindelijk heel erg van genoten. Nu weet je voor een volgende reis dat het al de onzekerheden waard is en dat de lastige momenten altijd weer voorbij gaan.
    Je kunt heel trots op jezelf zijn en nog heel lang gaan nagenieten van deze prachtige reis.
    Liefs
  7. Petra uit schiedam:
    14 augustus 2017
    Top Laura dat je het avontuur ben aangegaan en dat je er zo van genoten heb. Kus van Ome Willem