COSTA RICA: La fortuna, Monteverde en 'the flying dutchman group'

4 augustus 2017 - Monteverde, Costa Rica

Toen ik eindelijk (na bijna 4 uur vertraging!) aankwam in la Fortuna had ik nog geen hostel, dus ik vroeg de chauffeur me af te zetten bij een leuk goedkoop hostel. Worst mistake ever; de beestjes liepen over de muur, het rook naar schimmel en en de kamer was erg naargeestig. Maarja, het was donker en laat- dus veel keus had ik niet. De volgende dag werd ik vroeg wakker en ben ik direct naar een prettiger hostel vertrokken.

Ik wilde even bijkomen van de afgelopen reis en nacht, dus besloot la Fortuna te verkennen. Daar zag ik midden in het centrum een hele groep mensen staan. Ik vroeg een local wat er ging gebeuren, en ze vertelde me dat eens in de maand scholen optreden met hun 'bigband' en dansers. Ik besloot op mijn gemakje dit te bekijken. Het wad geweldig om te zien hoe de kinderen hiervan genoten, en de locals helemaal los gingen met elkaar. Heerlijk!

Na een heerlijk dagje aan het zwembad besloot ik een extreem hiking tour te boeken. En enorme tocht naar de vulkanen Arenal en Chato, Arenal lake, een waterval en als klapper op de vuurpijl een hotspring. Onze tourguide was erg enthousiast, want onze groep bestond uit fitte jonge mensen, dus hij kon eindelijk los- de woorden van de tourguide. We liepen dus flink tempo de eerste bergen op.
Het was uiteindelijk een enorme klim om aan te komen bij de lava garden; ofwel de plaats waar verharde lava lag van de laatste uitbarsting. Daar hebben we een groepsfoto genomen en genoten van het uitzicht. Het was enorm klimmen, klauteren en glibberen, wat hilarische situaties opleverde. We namen een plons in het meer met een vrij hoge swing, en aten lunch in een schattig klein houten huisje. De tourguide liet ons de 'typische' kikker van Costa Rica zien; een vel groene met een gekleurde buik en zuignap pootjes. Super tof!!
Ondertussen werd het weer na de lunch steeds slechter. Maar we gingen door! Uiteindelijk werd de tour ingekort vanwege de flinke tropische regenbui waarin we terecht waren gekomen. Gelukkig eindigde we wel in de hotspring, want die had ik niet willen missen. Een hotspring is een soort natuurlijke jacuzzi, gevormd door het warme water dat van de vulkaan naar beneden stroomt. Het was heerlijk warm, echt een beloning na zo'n tocht in de regen. Onze gezichten werden ingesmeerd met vulkaan modder en we dronken rum cocktails geserveerd uit een 7 up fles. Ondertussen hadden we besloten dat onze groep 'the flying dutchman group' ging heten, omdat de Nederlanders in de meerderheid waren; 5x NL, 1x Denemarken, 4x USA, 2x UK, 1x Duitsland. We besloten samen te gaan eten na deze tour en lekker op stap te gaan.
Pura vida.

De laatste dag in la Fortuna besloot ik te gaan hiken naar de Catarata waterval samen met 3 meiden uit Oostenrijk. Wéér een aardige klim, aangezien het ongeveer 7km bergopwaarts is. Maar eenmaal daar aangekomen was het uitzicht adembenemend en doken we snel het helderblauwe koude water in voor een frisse duik. Want ja, de gemiddelde temperatuur ligt hier nog steeds rond de 25 graden.

Daarna vertrok ik vanuit la Fortuna naar Monteverde, en liet ik de vulkaan Arenal achter. Monteverde ligt nog wat hoger in de bergen dan la Fortuna, dus het kan er soms wat kouder zijn. Onderweg veranderde de omgeving van een wat wilde ongerepte natuur naar weer zo'n almhof reclame-achtige omgeving. Met mijn muziek in mijn oren genoot ik enorm van deze veranderingen.
Eenmaal aangekomen in Monteverde werd ik gedropt bij een hostel dat mij was aangeraden, dus ik zat gelijk goed. Ik besloot direct een nachttour te boeken voor diezelfde avond om wat nachtdieren te spotten, en natuurlijk het ziplinen (ook wel canopy genoemd) want wat is een reis nou voor mij zonder extreme sports! ;)
De nachttour viel me een klein beetje tegen, maar dat komt ook doordat ik echt al erg verwend wat betreft het spotten van dieren. Ik heb wat tarantula's gezien, slangen en een nachtkikker, buiten de toekans en luiaards die ik voor de zoveelste keer mocht aanschouwen. Goh, ik ben echt verwend!

En vanochtend mocht ik dan eindelijk gaan ziplinen!! De tour beloofde een aantal ziplines, een tarzan swing en superman lines, midden in de prachtige natuur van Monteverde. Ik was super enthousiast! En het was uiteindelijk nog beter dan ik had verwacht. Full speed knallen langs boomtoppen, tussen de vogels, bergen op de achtergrond en zelfs de Pacific coast. Ja, het ziet er echt zo prachtig uit zoals jij het je nu voorstelt! ;)
Wat een kick! Vooral de tarzan swing, die een vrije val heeft net als met bungee jumpen. Maar ook de superman, waar je echt als een superman door de lucht schiet en je totaal geen controle hebt over wat er gebeurt.. daarom kwam ik ook vast te zitten haha. Ik had te weinig vaart en kwam niet tot het eind. Daar hing ik dan, op een enorme hoogte! Gelukkig kon ik met mijn handen bij de kabel en kon ik mezelf naar voren trekken terwijl een van de medewerkers rustig mijn kant op kwam. Nog steeds op die enorme hoogte. No panic, ik heb er inderdaad een filmpje van en zal hem je graag laten zien wanneer ik weer terug ben, hihi.

Morgen ga ik naar de Selvatura hangingbridges (treetop bridges) en bezoek ik een tuin speciaal voor mijn favoriete diertjes: de kolibrie!

1. Mama:
    4 augustus 2017
    Prachtige foto's weer, wat een beleving! Fijn dat je 't zo naar je zin hebt! Kuzzzz mam
  2. Esther:
    Wauw Laura!! Prachtige foto s en avonturen !! Geniet x
  3. Melle:
    4 augustus 2017
    Jaaaa ziplinen!! Ik zei toch dat t leuk zou zijn! Geniet nog even flink!
  4. Pap:
    4 augustus 2017
    Supercool Lau mooie avontuurtjes weer :) mooie foto's.
    Lekker genieten nog daar de tijd gaat nu snel !

Have a hole lot of fun .

Xx
  5. Rommy:
    6 augustus 2017
    Indrukwekkend hoor! Prachtige foto's Laura. Geniet van de laatste week in dit prachtige paradijs!