COSTA RICA: Puerto Viejo en Tortuguera; een wereld van verschil

29 juli 2017

Van zondag tot en met woensdag heb ik doorgebracht in Puerto Viejo. Ik moet zeggen dat dit plekke tot nu toe een van mijn favo plekjes in Costa Rica is. Op dinsdag heb ik een fiets gehuurd, en ben ik eropuit gegaan. In de omgeving van Puerto Viejo zitten veel mooie strandjes, en er is enorm veel groen- dus dieren. Toen ik aankwam op het eerste strand (playa Cocles) zag ik direct al een luiaard hangen in een boom. Erg dichtbij (!!) dus ik kon hem goed bekijken. Super tof! Ik ben eerst lekker op het strand gaan liggen, en ben daarna doorgefietst naar Playa Chiquitta en Punta Uva. Daar ontmoette ik 2 jongens uit Londen die blijkbaar bij mij in het hostel zaten en mij herkenden. Zij doken het water in met hun surfboards en ik aanschouwde ze vanaf het warme zand.
De volgende dag ben ik naar het Jaguar Rescue Centre gegaan, zo'n 6km van Puerto Viejo, dus hop weer op de fiets. Het JRC is een opvang voor de dieren in de omgeving die gewond raken door ongevallen zoals bijvoorbeeld aanrijdingen en elektriciteit. De dieren worden hier dan verzorgd door vrijwilligers, en worden later weer vrij gelaten. Dit was grappig om te zien! Het oogde deels wat als een dierentuin, omdat sommige dieren in een hok/kooi zaten, maar sommige dieren liepen/vlogen ook los.

De dag daarna vond ik het wel even welletjes, en ben ik naar Tortuguero vertrokken. Tortuguero is lastig te bereiken, omdat het een soort van eiland is geworden. De vele rivieren scheiden Tortuguero met de rest van Costa Rica. Ik had de keus om met ov te gaan, 9 uur onderweg te zijn en hopen dat ik de de boot niet miste, of met een shuttlebus voor wat meer geld direct te gaan. Ik koos dit keer voor wat meer comfort, en onderweg onmoette ik een Nederlander genaamd Sasha. We besloten samen op te trekken in Tortuguero en een kamer te delen om de kosten te delen- want Tortuguero is best touristisch en dus best wel duur.

De volgende dag moesten we ons in de vroege morgen om 05.20am melden voor een kano tour. Met ons zwemvest en een peddel gingen we een bootje in, om vanuit daar de rand van het National Park te bekijken en dieren te spotten. We hadden prachtig weer, dus ook hier weer enorm veel te zien! 'S middags trokken we onze rubbere laarzen aan om om te hiken in het National Park en toen het donker was meldden we ons voor de laatste keer bij het kantoor voor een midnight tour schildpadden kijken. Dit strand blijkt de populairste plek te zijn voor schilpadden om eieren te leggen, waarom dat weet niemand- vertelt onze gids.

Het strand is ingedeeld in verschillende secties, en elke sectie wordt bewaakt door 2 personen. Deze mensen houden in de gaten of er schilpadden zijn, kijken of ze een tag hebben (dus of ze hier eerder zijn geweest) en meten ze op. De gids vertelt dat het indelen van bezoekers per sectie net een loterij is. De namen van het aantal bezoekers wordt random verdeelt over de secties, en niet alle secties zijn even populair bij de schildpadden. Slechts 10 op de 30 groepen zien daadwerkelijk een schildpad. Dus je moet geluk hebben.
We kwam aan in onze sectie en moesten allemaal de zaklampen uit doen terwijl we het strand op liepen. Dit was nogal een avontuur, aangezien het pikkedonker was. De gids vertelde dat er een schilpad gespot was, maar dat zij zich had terug getrokken. Het was nog maar de vraag of ze terug zou komen.. dus de gids vermaakte ons mrt wat feitjes.
Enkele minuten later werden we snel opgehaald, en liepen we een stuk over het strand. We mochten vanaf nu niet meer spreken en alleen bewegen als het nodig wad. Een zaklamp met rood filter ging aan en ja hoor; een green turtle van ruim 1 meter lag in het zand haar eieren te leggen. Wat een prachtig en indrukwekkend moment. Later begon ze haar eieren te bedekken en kroop ze terug naar de zee. Ik keek naar de heldere lucht en zag op de valreep een vallende ster voorbij schieten. Wat een prachtige avond!

Nu zit ik in een bus onderweg naar La Fortuna, een dorpje in de bergen. Sasha en ik hebben afscheid genomen in Tortuguera aangezien hij de andere kant op gaat. Het regent ENORM, ik sta al een uur in de file, en we moeten nog minstens 3 uur rijden. Het is momenteel 18.00, en ik heb nog geen hostel daar geregeld.

Laat het geen voorbode zijn voor mijn bezoek aan het gebied in de bergen ;)

1. Rommy:
    29 juli 2017
    Wat een avontuur Laura, zoveel indrukken! Zoals je het beschrijft, prachtig ik zie het gebeuren.
    Ik hoop dat het gelukt is om een hostel te vinden en dat je bezoek aan het gebied in de bergen zonder regen za zijn!
  2. Pap:
    29 juli 2017
    Super cool Laura spannend allemaal, geweldig om zoveel mooie dingen te zien en nog te gaan zien.
    Heel veel plezier weer en voorzichtig onderweg.

Xxx.
  3. Mama:
    29 juli 2017
    Prachtige belevingen, zie 't helemaal voor me..jammer van de regen en hoop voor je dat 't snel weer droog word! Kijken uit naar je avontuur in de bergen..kuzzzz mam
  4. Alberdien:
    3 augustus 2017
    Je hebt weer veel gedaan en gezien, leuk om dat allemaal te lezen !! Geweldig