Tokyo dag 2; Hatsikidee

28 februari 2020 - Tokyo, Japan

Dag allen, leuk dat jullie er zijn!

Wat een inspirerende titel vandaag-ik heb vandaag gewoon zoveel beleefd dat ik het niet kon samenvatten in 1 mooie zin. Dus hier gaan we dan, Hatsikidee!

Mijn eerste nacht in het APA Hotel Hanzamon  Horakawacho doorgebracht. Een heerlijk bedje, en lekker rustig hotel. Een gegarandeerde succesvolle nacht dus. Ik ben rond 9 opgestaan, even langs de family markt voor een ontbijtje en hup richting TeamLab borderless. Dit is een digitaal immersive museum, wat betekent dat je door middel van digitale kunst meegenomen wordt in een ervaring. Ik als 'immersie gekkie' stond te springen om deze unieke ervaring te beleven. En wat was het gaaf!!!!! Alles in het museum had te maken met licht en projectie. Een grote speeltuin voor volwassenen en kinderen. Doloris, eat your heart out! Ik heb er ruim 3,5 uur rondgelopen.

20200228_111925

Daarna op jacht naar een traditionele Japanse lunch. Ik kwam terecht in een teahouse, waar 3 breed glimlachende Japanse dames in traditionele kledij me opwachtte. Gekozen voor een Jasmine royal seasons tea (waarvan ik nog steeds niet weet wat voor smaak het was) en een lekkere noodlesoup met garnalen, champignons en groente. Yummy! Tijdens het eten viel mijn oog op een kaartje. Ik pakte het kaartje op, er stond wel in 5 verschillende talen geschreven: 'mocht je een bijzonder vriendelijke serveerster hebben, geef haar dan dit kaartje'. Omdat ik zeer tevreden was, gaf ik bij het afrekenen het kaartje aan mijn serveerster. Zij begon te stralen, en babbelde wat in het Japans met een grote glimlach. Toen ik zei dat ze de 300 yen (gelijk aan iets meer dan 2 euro) mocht houden, werd mijn gebaar weggeslagen met een heleboel 'nononono nooo noooooo nono no', kreeg ik de 300 yen in mijn handen gedrukt samen met nog een stuk of 5 kortingsbonnen. Geen idee wat dat kaartje nou doet, maar blijkbaar was mijn serveerster euforisch.

Toen met de metro door naar Asakusa, een plek waar een prachtige tempel staat, en leuke marktjes met typisch traditionele spulletjes. Ik heb voor mezelf wat leuks gekocht (een masker ook ja, uiteraard voor mijn collectie) en ben gaan lopen naar de tempel. Naast de tempel stond een huisje met heeeeel veel kleine laadjes. Op elk laadje stonden Japanse tekens. Op een randje stond een ijzeren 6hoek, hij rammelde. Er kwam een vriendelijke man in Japanse kledij naar me toe. Hij vertelde me dat dit traditie is. Je rammelt met het blik, er komt een stokje uit met tekens, dat laad je zoek je op en maak je open. Het blaadje pak je uit het laadje, terwijl je denkt aan een wens. Is het een slecht antwoord? Dan knoop je hem in een rek dat daarvoor bestemd is. Heb je positief antwoord? Dan is dit jouw geluk, en mag je hem mee naar huis nemen. Ik zeg natuurlijk niet wat er bij mij op stond, anders komt het niet uit ;) ik heb me verwonderd over de traditionele kledij die men hier draagt, de witte sokken in slippers (hoort er blijkbaar bij), de oude gebouwen en prachtige kleine gebedshuisjes.

20200228_155725

In de metro terug heb ik me nogmaals verwonderd over de schoonheid van Tokyo. Zo divers! Hightech, maar ook heel traditioneel. En ook vandaag weer, nergens een prullenbak te zien, maar toch ook geen vuil! Ik weet niet hoe ze dat hier doen, maar mag dat in NL ook? 'S avonds een snel bezoekje aan het Pokecentrum (jawel Palet town liefhebbers, ik was er!) en dumsum eten. Yummmm. Helaas tijdens het eten een semi slecht berichtje. De olympische spelen in Tokyo staan onder vuur vanwege het Corona virus (wat ondertussen ook bij jullie aangekomen is, las ik), heeft de overheid van Japan besloten alle grote openbare evenementen te sluiten. Gelukkig had ik TeamLab al bezocht, want ook dit stond op het lijstje.. En dus ook Disney. Jammer, maar gezondheid gaat voor alles!

20200228_195658

Morgen vertrek ik (als het goed is) richting het Kawaguchico meer en mount Fuji- UNESCO werelderfgoed. En momenteel zit ik weer traditiegetrouw met mijn wijntje in bad deze blog te schrijven. Wat was het weer een prachtige dag. Tokyo verbaast me elke keer weer. Wat een stad.

Slaap lekker! (En voor jullie, fijne middag!)

1. Mama:
    Wow..wat een contrasten zeg..😍mooiii
  2. Suzanne:
    28 februari 2020
    Omg in dat museum móeten ook feesten gegeven worden!😱😍
  3. Bianca:
    28 februari 2020
    Vlakbij de tempel in Asakusa, heb ik ruim 2 jaar gewoond. Ik ben dan ook lichtelijk jaloers op deze trip. Héél veel plezier en wat een ervaring zal dr voor je zijn!!
  4. Kimberley:
    28 februari 2020
    Wederom genieten van jouw verhaal.
    Ik voel je enthousiasme tot hier!