COSTA RICA: eerste week in Costa Rica

20 juli 2017 - Dominical, Costa Rica

'You would not believe your eyes
If ten million fireflies
Lit up the world as I fell asleep
'Cause they'd fill the open air
And leave tear drops everywhere
You'd think me rude
But I would just stand and stare'

Ik open deze blog met deze songtekst omdat ik momenteel in een tuin van een hostel zit, te staren naar de dansende vuurvliegjes. Het is een klein cadeautje, een fenomeen waarvan ik nooit gedacht had het ooit te kunnen aanschouwen. Het is prachtig, ik ben er stil van, en het zou me niets verbazen als ik er nu al een uur naar aan het kijken ben. Amazing.

Morgen ben ik al een week onderweg. Het gaat zo ontzettend snel! Zoals ik eerder al schreef ben ik deze week onderweg met een local genaamd Erick, dus het 'alleen' reizen heb ik nog niet echt ervaren. Vanaf aanstaande maandag moet hij weer werken, dus vanaf dan zal ik mijn reis in mijn eentje vervolgen.

Ik heb ondertussen in een weekje tijd al aardig wat gezien! San Jose, Mirador de Orosi, Cartago, Manuel Antonio en Dominical. De plaatsen zijn er verschillend van elkaar, en het microklimaat zorgt ervoor dat het weer niet te peilen is. Zeker niet in het regenseizoen. Ik heb prachtige dagen gehad, maar ook enorme regenbuien (dagen).

We zijn begonnen met een korte tour diir San Jose. Het is leuk om te doen, maar alleen met een local die weet waar je zijn moet en toffe feitjes weet over de stad. Verder is San Jose een puinhoop in zijn architectuur, tot frustratie van de lokale bewoners. Een eigenaar van een antiek zaak vertelt met grote gebaren en ogen dat de minister van Cultuur meer bezig is met het 'moderniseren' van de stad, dan het behouden van het cultureel erfgoed. In zijn ogen verschijnen tranen. Gelukkig weet ik een glimlach op zijn gezicht te toveren wanneer ik hem uitnodig om een keer in Amsterdam te komen kijken naar de ouderwetse grachtpanden.
Daarna vertrokken we naar Mirador de Orosi, en de naastliggende oude hoofdstad van Costa Rica; Cartago. Cartago heeft, naast een prachtige kathedraal en een oude ruïne, niet heel veel spannends om te zien. Maar Mirador de Orosi is prachtig. Het lijkt alsof ik in een soort Almhof reclame terecht bent gekomen- het uitzicht is adembenemend.
We waren van plan de dag erna direct door te gaan naar Dominical, maar het was erg bewolkt en het beloofde te gaan regen. Aangezien Dominical bekend staat om zijn prachtige (niet touristische) beachdorpje, besloten we dat even uit te stellen. Dus pakten we de bus naar Manual Antonio en daar bezochten we de volgende dag zeer vroeg het national park. En waauuuw wat heb ik toffe dieren gespot! Typische Costa Ricaanse dieren zoals de luiaard, toekan, boomkikkers, krabben in de mooiste kleuren, leguanen, apen, herten, wasberen etc. Echt fantastisch! Het national park heeft ook prachtige stranden waar we heerlijk hebben genoten van de omgeving.

Nu zitten we in Dominical. Toen we hier aankwamen was het naargenoeg een lege stad. We namen een duik in het zwembad naast een hostel, en dronken een biertje in een lege bar. Vandaag hebben we eindeloos gelopen op het prachtige strand van dit typische surfersdorpje. Helaas was het de heledag bewolkt en de golven enorm, daarom heb ik hier niet kunnen leren surfen. Het voordeel hier is dat de temperatuur altijd aangenaam blijft, ook als het regent.

Dit waren de afgelopen dagen in een notendop. Ik wil jullie nog veel meer vertellen, maar het is tijd om te gaan eten en onze weg te vervolgen naar een reggae concert hier in de buurt. Lekker wachten op de volgende blog dus ;)

1. Pap:
    Hoi Lau,

Fijn dat je het zo enorm naar je zin hebt en ja dan gaat de tijd snel. Heel veel plezier en voorzichtig daar .

Ik zie een vleugje van het reggae festival graag via de app te gemoed :).

Xx
  2. Mama:
    20 juli 2017
    Hola Laura, coma esta es? Mooie wondertjes van moeder natuur..fijn dat 't je 't naar je zin heb..suc6 voor de volgende weken..
  3. Nathanja:
    Toppertjeeeeee!!!
    Wat een mooie foto's brengt me helemaal weer terug naar mijn eigen vakantie.
    Geniet van alles! Maar dat gaat jouw zeker lukken. Ben zo benieuwd naar alle verhalen (buiten je blog om).

Ik wil dit ook zo graag weer doen. Volgende keer samen reizen?? Hahah (of ben je nu verslaafd aan het "alleen" gaan :p)

Geniet and have fun!!! Zie je snel weer schat
  4. Melle:
    20 juli 2017
    Jemig de pemig, las aventuras de Boes! Je wist natuurlijk al dat ik jaloers was, maar na het lezen van je verslag ben ik dat nog meer ;) Zweden is ook heel mooi, maar lang niet zo gaaf niet als Costa Rica! Geniet van al het moois dat nog gaat komen, la pura Vida!
  5. Petra uit schiedam:
    20 juli 2017
    Als Ik het zo lees en zie heb je het daar best naar je zin he. Veel plezier nog. kus van ome Willem.
  6. Rommy:
    20 juli 2017
    Wat super dat we op deze wijze een beetje met je mee kunnen reizen Laura!
    Ik zie 't helemaal voor me hoe je daar in de tuin zat te staren naar de Fireflies in gedachten zat ik stiekem naast je om de magische vuurvliegjes te mogen aanschouwen!
    Wat een indrukken geweldig! Ik kijk nu al uit naar de volgende blog!
    Liefs en groetjes vanuit een tropisch Gorredijk
  7. Alberdien:
    20 juli 2017
    Hè Laura , superleuk om je reisblog te lezen !! Heerlijk genieten daar !! Veel plezier nog !! Groetjes van ons xx